تبلیغات
poyaAamator - مکتب زاگرب

poyaAamator

همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس ....... که درازست ره مقصد و من نوسفرم

مکتب زاگرب

مکتب انیمشین زاگرب، از جمله مکاتب تاثیرگذار بر روند فیلم پویانمایی ایران به شمار می رود. 


تاثیر این مکتب بر فعالان عرصه پویانمایی در ایران سبب شده تا در مجموع فعالان این بخش برغم آشنایی محدود با این سبک از این مکتب پیروی



 کنند. باگذشت حدود یک قرن از عمر انیمیشن در جهان ،به دلیل کاربرد تکنولوژی در تولید آثار، این صنعت و هنر در مدت کوتاهی توانسته از سایر



 هنرها پیشی گیرد و مکاتب مختلفی در این زمینه ظهور یابند. این هنر در دو قاره اروپا و آمریکا دو راه متفاوت را در پیش گرفت، به گونه ای که


 حرکتی کند، معنی دار و پایبند به اصالت های فردی و اجتماعی را پایه ریزی کرد. این در حالی است که هنر انیمیشن در قاره آمریکا و بخصوص



 پس از ظهور کمپانی ( والت دیسنی) به یک صنعت پولساز و تجاری تبدیل شد و راه استفاده از مفاهیم هنری برای سودآوری و تجارت هنری را در



 پیش گرفت. دراین میان مکتب زاگرب برای یافتن هویت و راهی مشخص ازشرکت های انیمیشن تجاری آمریکا، در یوگسلاوی سابق متولد شد و



 هنرمندان این عرصه تلاش کردند تا اندیشه های فردی خود را در قالب هنرهای خود نمایش دهند. این مکتب از ابتدا در جریانی مخالف شرکت



 دیسنی و صنعت انیمیشن تجاری، حرکت خود را آغاز کرد و در دنیای سینمای تجاری به ارایه مفاهیم و آثار هنری روی آورد. استفاده از فرم های



 ساده و بیرنگ از جمله ویژگیهای این مکتب به شمار می رود که در مجموع سبب جذابیت آثار آن شده است . هنرمندان پیرو  این سبک و مکتب



 برخلاف روش های معمول در شرکت دیسنی، از فن های گرافیکی بالا و اغلب بدون کلام استفاده میکنند که بیننده را به تفکرو تعقل در موضوع



 وادار میکند. در دنیایی که ( دیسنی) برای تفنن و سرگرمی کودکان اقدام به ساخت آثار انیمشین میکرد، مکتب انیمیشن زاگرب به دنبال تولید



 آثاری برای بزرگسالان وایجاد فضایی برای تفکر بیشتر بود. سینمای زاگرب تلاش میکند تا بیننده را به تفکر وادارد و به همین خاطر کارشناسان



 هنری، انیماتورهای مکتب زاگرب را فیلسوفانی میدانند که برای بیان فلسفه خود از زبان انیمیشن استفاده میکنند. زیبایی بصری مهم ترین مولفه



 سبک انیمشن سازی دیسنی است و هنرمندان این بخش تلاش میکنند تا یک داستان ساده را در اوج زیبایی به نمایش بگذارند. این در حالی



 است که هنرمندان مکتب زاگرب از فرم های باشکوه بهره نمی گیرندو تلاش میکنند تا با استفاده از شکلهای ساده و اغلب بدون رنگ ، هنر و



 مفاهیم مورد نظر خود را به نمایش بگذارند. به همین خاطر بسیاری از استادان انیمیشن کلاسیک ایران تحت تاثیر این مکتب قرار گرفته اند.



 باوجود پویایی ونوآوری در انیمیشن زاگرب،این مکتب امروز فاقد قدرت سابق خود است و به تدریج تحت تاثیر سیستم آمریکایی و ساخت فیلم



 های سرگرم کننده قرار گرفته است. با وجود آن که برخی هنرمندان کرواسی تلاش میکنند تا مانند گذشته از ابتکارعمل و سبک زاگرب بهره



 ببرند، در مجموع هنرمندان این کشورنیز به سمت سینمای گیشه پیش رفته اند.


 





طبقه بندی: تاریخچه انیمیشن، آموزش انیمیشن،
برچسب ها:مکتب، زاگرب، انیمیشن، ایران، فعلان،
[ جمعه 1 آذر 1392 ] [ 06:01 ب.ظ ] [ سحر عزیزی ] [ نظرات() ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
Flying Icon
.